Oppsigelse i prøvetid - Arbeidsrett

Det er praktisk og vanlig å avtale prøvetid ved ansettelse av nye arbeidstakere. Nedenfor følger en oversikt over vilkårene for prøvetid og reglene for oppsigelse i prøvetiden.

Innledning

Både ved midlertidig og fast ansettelse er det anledning til å avtale inntil 6 måneders prøvetid i henhold til arbeidsmiljøloven § 14-6 bokstav e og § 15-6. Det er en forutsetning at ansettelsesavtalen om prøvetid er skriftlig, og det bør avtales før arbeidsforholdet starter. Formålet med prøvetid er å kunne gi arbeidsgiver en begrenset tidsperiode hvor arbeidsgiver skal kunne vurdere arbeidstakerens tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet og pålitelighet. Herunder at arbeidstaker er i stand til å utføre de oppgaver som tilhører stillingen, kommer punktlig til jobb og ikke skofter.

Forlengelse av prøvetiden

Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet. Dette gjelder for eksempel ved fravær som følge av ferie, sykdom eller permisjon, men det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver, som for eksempel ekstern opplæring og kurs. Forlengelse av prøvetiden kan dessuten kun skje når arbeidstaker allerede ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette, og arbeidsgiver i tillegg skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden.

Forlengelse av prøvetiden

Det ligger i prøvetidens natur at oppsigelsesadgangen er romsligere enn det som følger av det som ellers gjelder ved vanlig oppsigelse etter § 15-7. Det forutsetter dog at oppsigelsen er begrunnet i ett av de forhold som prøvetiden skal avklare, og at den er gitt innen utløpet av prøvetiden. Høyesterett har uttalt at «terskelen for oppsigelse i slike tilfelle er noe - ikke helt ubetydelig - lavere enn det som ellers gjelder». Dersom oppsigelsen skyldes andre forhold enn det som prøvetiden tar sikte på å avklare (tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet) må oppsigelsen forankres i den alminnelige oppsigelsesadgangen i § 15-7.

Oppsigelsestidens lengde i prøvetiden

Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Oppsigelsesfristen i prøvetiden regnes fra dato til dato, dvs. fra det tidspunkt oppsigelsen er kommet frem til arbeidstaker.

Saksbehandling ved oppsigelse i prøvetiden

De vanlige saksbehandlings- og formregler ved oppsigelse gjelder også for oppsigelser i prøvetiden. Det vil blant annet si at det må avholdes drøftelsesmøte og oppsigelse fra arbeidsgiver skal være skriftlig og må inneholde opplysninger om retten til å kreve forhandlinger og fristen for å gå til søksmål om oppsigelsens gyldighet. Det er også viktig at arbeidsgiver følger opp den ansatte i prøvetiden og gir nødvendig veiledning, samt sørger for dokumentasjon underveis som kan tjene som begrunnelse og bevis i en oppsigelsessak.

Begrensninger i retten til å stå i stillingen ved oppsigelse i prøvetiden

Ved vanlige oppsigelser er hovedregelen at arbeidstaker har rett til å få stå i stillingen så lenge forhandlinger eller domstolsbehandling om oppsigelsens gyldighet pågår. Dette gjelder ikke ved oppsigelser i prøvetiden, men domstolene kan etter krav fra arbeidstaker likevel bestemme at arbeidsforholdet skal fortsette inntil saken er rettskraftig avgjort. Det beror på en konkret vurdering om arbeidstaker skal innrømmes rett til å stå i stillingen, men det kreves generelt at grunnlaget for oppsigelse synes tvilsomt, og at det samtidig antas å være til vesentlig ulempe for arbeidstakeren å måtte fratre under sakens behandling.

Ta gjerne kontakt med advokat Kjetil Raaness dersom det er spørsmål. Enten på 928 81 458 eller ved å bruke kontaktskjemaet.