Ansettelsesavtale - Arbeidsrett
Det skal alltid inngås skriftlig ansettelseskontrakt, og arbeidsgiver har ansvaret med å lage utkast til avtale. Ansettelsesavtalen skal ha med opplysninger om alle viktige forhold. Nedenfor følger noen tips om hva som alltid bør være med i en vanlig ansettelseskontrakt, og noen råd til mer avanserte avtaler.
Tips til vanlig ansettelseskontrakt:
- Navn på arbeidsgiver og arbeidstaker
- Adressen til arbeidsstedet, og at dette kan bli endret
- Angivelse av tittel og kort om hva stillingen omfatter
- Arbeidstid og pauser
- Dato for oppstart av ansettelsesforholdet
- Om ansettelsen er midlertidig eller fast
- Om det skal være prøvetid og i så fall lengden på denne
- Bestemmelse om ferie
- Oppsigelsesfristen for både arbeidsgiver og arbeidstaker
- Lønn ved ansettelse, eventuell overtidsbetaling og andre tilleggsgoder som for eksempel provisjon, mobiltelefon, bil og helsetjenester
- Tidspunktet for månedlig lønnsutbetaling
- Pensjon
- Forholdet til tariffavtale dersom dette er aktuelt
I mer avanserte ansettelseskontrakter kan det være aktuelt med bestemmelser om
- Taushetsplikt under og etter ansettelsesforholdet om forretnings- og driftshemmeligheter og bedriftens kunder
- Forbud mot å ha bistillinger eller krevende verv
- Forbud mot å være involvert i andre selskaper som driver innenfor samme virksomhetsområde
- Karantenebestemmelser ved oppsigelse
Ansettelseskontrakt for daglig leder
- For daglig leder kan det være aktuelt å ta med i ansettelsesavtalen at daglig leder plikter å fratre mot en på forhånd fastsatt sluttpakke
Hjelp til utforming av ansettelseskontrakt
Ta gjerne kontakt med advokat Kjetil Raaness dersom det er spørsmål. Enten på 928 81 458 eller ved å bruke kontaktskjemaet.